The Mist – de Frank Darabont/Stephen King

Facusem mai demult aici top 10 al filmelor aparute in 2007. Ei bine, nu vazusem inca „The Mist (2007)” care aproape le-a intrecut pe toate. Vad foarte multe filme in fiecare saptamana, dar aseara „The Mist” mi-a adus aminte cum nu se putea mai clar de ce pasiunea mea cea mai mare o reprezinta cinematografia. M-a lasat profund impresionat de personaje, de poveste, de ceatza misterioasa, de fapt la fel ca si celelalte doua ecranizari anterioare („Shawshank Redemption” sau „Inchisoarea ingerilor” si „The Green Mile„) facute de regizorul Frank Darabont dupa o povestire sau carte scrisa de Stephen King. Nu face des filme acest Frank Darabont, dar cand o face te poti astepta la ceva deosebit. Iar cartile lui Stephen King sunt din punctul meu de vedere cele mai „ecranizabile” (scuzati-mi expresia) romane posibile.

Sa revenim la filmul „The Mist„. Cred ca o mare parte de „vina” pentru ca m-a impresionat atat de tare e si din cauza ca, auzind in mare cine a facut filmul si dupa ce autor, n-am vrut sa stiu dinainte exact despre ce e, ce reprezinta ceatza si mai ales ce se ascunde in ea. Ca in principiu despre asta e vorba. Puteau sa fie extraterestii, puteau sa fie radiatii, puteau sa fie monstrii, puteau sa fie zombie, eu am vrut mai bine sa nu stiu la ce sa ma astept. Cu alte cuvinte, nevizionarea trailer-ului inainte cred a dat roade. Iar filmul in sine nu m-a dezamagit deloc. Prima parte, in care ceatza era ca un „bad guy” venit cu intentii rele mi-a amintit de filmele clasice de suspans construite cu asa migala incat sa te lasi complet sedus de poveste si cu sufletul la gura asteptand sa vezi ce o sa se intample in continuare (ce-o fi in ceatza ?). Apoi m-am lasat sedus de personaje, de trairile si mai ales deciziile lor (de multe ori stupide) atunci cand au fost pusi in situatii limita, de „personajele” care au iesit din ceatza (apropo, sigur vor exista dezamagiti si aici la fel ca si in cazul „I Am Legend” care ar fi vrut mai multa actiune si efecte speciale!).

The Mist poster

Toti o sa vorbeasca despre finalul filmului. Care sincer, e atat de impresionant si „over the top” incat are puterea singur sa te faca fie sa urasti complet filmul (parca il vad pe Zoso zicand azi-maine cand apuca sa il vada: „The Mist – o porcarie de film!”) , fie sa iti placa si mai mult datorita amplificarii exponentiale a mesajului ce s-a vrut transmis. Cu un final clasic american (cliseu de fapt!), nu cred ca mai vorbeam azi despre acest film decat poate la rubrica „ce film horror am vazut recent si mi-a placut”. Asa, nu cred ca mai poate fi considerat doar un alt horror cu monstri… Ideea practicata recent de foarte multi regizori e ca un „twist” in finalul unui film (daca nu e exagerat) creste cu mult nu neaparat valorea filmului, dar popularitatea lui printre cinefili, ajungand sa nu fie de exemplu „another Stephen King adaptation”. Si cu mandria de a dormi linistit noaptea nefiind printre propagatorii clasicului cliseu american de happy-end (sau „safe end„, daca ne referim la faptul ca frica de a risca te face sa alegi un altfel de final).

Cel mai cunoscut exemplu imi pare a fi „The Sixth Sense” cu Bruce Willis care fara revelatia din final ar fi fost si ramas o banalitate de film. Recunosc totusi ca exista si un exemplu de factura opusa, realizat chiar de Frank Darabont, si anume „Inchisoarea ingerilor” caruia exact finalul clasic happy-end complet i-a adus statusul de film cult dupa lansarea pe video, ajungand sa fie pe locul 2 in topul IMDb al celor mai bune filme.

Apropo, cartea nu se termina in acelasi mod cu filmul (ci, te lasa in ceatza literalmente!). Noul final a fost o decizie a regizorului, sustinuta puternic de Stephen King caruia se pare ca i-a placut ideea lui Frank Darabont. Multora dintre voi sunt convins ca v-a stricat tot cheful si ati injurat ca la un meci de Liga I, asa ca astept reactii vehemente. As fi vorbit mai mult despre final, dar nu vreau sa stric experienta celor care nu l-au vazut inca. E de ajuns ca se vor astepta sa se termine „ciudat”. Si daca v-a placut „I Am Legend” cu Will Smith comentat de mine aici, care nici el nu a avut un final clasic, atunci nu mai e nici o problema, filmele si finalurile fiind intr-un fel de o factura asemanatoare…

O nota de final… Se pare ca americanii si armata lor sunt de vina pentru tot ce se intampla rau, nu ?

PS: Celor care ne-a placut „The Mist„, eu zic sa ne mai uitam inca o data si la „Dreamcatcher„(2003), ecranizat tot dupa Stephen King; aduce in multe locuri cu „The Mist” si mai ales, e cu acelasi actor principal, Thomas Jane. Si eventual la „Dawn of the dead(2004)”, care se aseamana la povestea cu oamenii blocati in hypermarket.

Linkuri „The Mist”: IMDb, site oficial, trailer, download carte (text), download carte (audio 3D).

3 comentarii

Filed under Cinema, Recomandari

3 responses to “The Mist – de Frank Darabont/Stephen King

  1. am vazut si eu filmul weekend-ul trecut. inainte de asta citisem ca finalul e wow, asa ca exact inainte de ultima faza, mi-am dat seama cum se va termina..oricum fffffffffff trist si mi-a lasat un gust amar😦
    eu sunt MARE fana stephen king, am citit toate cartile si imi pare rau ca filmele nu sunt asa reusite (de ex Cimitirul Animalelor este un film extrem de prost la care toti oamenii care l-au vazut dupa ce le-am povestit cartea au ras enorm….:)
    The Mist este foarte bine facut, exact cum ai zis si tu, dar mie nu mi a placut finalul.
    Dreamcatcher este destul de dur (si scarbos pe alocuri)🙂

  2. lavibas

    Salut,am descoperit intamplator blogul tau si imi place ffff mult :)Sunt de acord cu ce ai scris,The Green Mile si The Shawshank Redemption sunt printre filmele mele preferate.Apropo de filmul the Sixth Sense(care mi-a placut la nebunie!),toate filmele care au urmat dupa asta facute de regizorul M.Night Shyamalan m-au dezamagit foarte tare!O sa vad si eu I Am Legend si te rog mult sa-mi recomanzi si altele in stilul asta,adica cu un final neasteptat.De asemenea,incerc sa gasesc cartile lui Stephen King dupa care s-au facut cele 2 filme de mai sus,dar dupa cate se pare nu au aparut traduse la noi,ai putea sa-mi zici daca le gasesc undeva pe net?Multumesc si……..keep up the good work🙂

    • mariusica

      @lavibas: Mersi. Alte filme cu final neasteptat („twist ending”) in afara de Sixth Sense si The Mist ar fi: The Usual Suspects, 12 Monkeys, Memento, Primal Fear (1996), Fight Club, Identity, etc (vezi si aici). Cartile lui King au fost traduse in romana (majoritatea); gasesti si versiuni electronice ale lor prin programele de file-sharing (sau le imprumuti de la biblioteca).

Lasă un răspuns

